اربعین امسال به لطف حق و یاری و نظارت امام عصر (عج) با حال و هوایی خاص انشاءالله برگزار می شود. با توجه به روابط دو کشور ایران و عراق و لغو ویزا ، مشتاقان این سفر افزایش یافته و همه دست اندرکاران را به تلاش بیشتری برای ارائه خدمات واداشته است. هر چند که همه ساله آمار این رویداد بزرگ جهانی همه رسانه های دنیا را به تعجب وامیدارد ولی پیش بینی می شود امسال این تعجب دو چندان بشود. بنابراین موکب حضرت زهرا سلام الله علیها هم بنابر رسالت خدمتگزاری به زوار حسینی در اربعین ظرفیت پذیرش را به ۵۰ درصد افزایش داده است. به دلیل حجم مسافر در این ایام ، توجه عزیزان را به نکات این سفر جلب می کنیم…

چند سالی است که با پایان دهه اول محرم، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دغدغه سفر اربعین را دارند. هر سال با به وجود آمدن مسائل مختلف، ناآشنایان با فرهنگ حسینی تصور می‌کنند که امسال تعداد زائران اربعین کاهش خواهد یافت. زمانی که یک سوم عراق در اشغال گروه تروریستی داعش بود و ممکن بود سفر کربلا خسارت جانی به همراه داشته باشد،‌ جمعیت بیشتری نسبت به سال قبلش راهی کربلا شدند. امسال هم به دلیل قیمت ارز، حتی کسانی هم که ممکن بود سال‌های قبل دغدغه سفر به کربلا در ایام اربعین را نداشتند، در تلاشند خود را به این سیل خروشان ملحق کنند تا به اندازه یک نفر هم این پدیده جهانی کمرنگ نشود.

گذرنامه

نخستین چیزی که برای عبور از مرزهای قانونی کشور لازم است، گذرنامه است. تا چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد، اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به نام گذرنامه‌های چند نفره وجود ندارد. برخلاف تصور، گرفتن گذرنامه کار پیچیده و سختی نیست و اگر مدارکتان کامل باشد، شاید یک ساعت وقت شما را بگیرد. برای درخواست صدور گذرنامه باید به یکی از دفاتر پلس+۱۰ مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ شما می‌توانید به سایت epolice.ir مراجعه کنید و نشانی دفاتر را جستجو کنید.

مراحل صدور گذرنامه به شرح زیر است

۱- تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)

۲- پرداخت مبالغ از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر

۳ – ارائه مدارک و پرکردن فرم های مربوطه

نکته: حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامی است.

مدارکی که باید توسط همه متقاضیان ارائه شود  )مشترک میان بانوان و آقایان(

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

عکسانی در محل صدور گذرنامه انجام می شود. برای عکاسی شرایط زیر نیاز است:

ب: آقایان بدون کلاه و عینک و کراوات و زیورآلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

ج: خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

نکته: اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.

نکته: افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر باید شناسنامه عکسدار ارائه کنند.

نکته: افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه کنند.

نکته: برای افراد زیر ۶ سال،کودک باید در دفتر حاضر شود.

نکته: بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.

نکته: بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نیست).

نکته: نظامیان شاغل باید نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه کنند.

 موارد مربوط به بانوان

  • اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.

توجه: بانوانی که همسر آنها فوت کرده‌ است، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه باید اصل طلاق‌نامه را ارائه کنند.

موارد مربوط به آقایان

  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.

توجه ۱: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

توجه ۲: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.

  • آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور باید نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

مشمولان سربازی برای زیارت کربلا چه باید بکنند؟

تمامی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه دارای معافیت تحصیلی در سنوات مجاز تحصیلی به شرط آنکه در بازه زمانی هفت مهر تا سه آبان ۹۸ درخواست خروج از کشور خود را از طریق سامانه اینترنتی سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی

http://services.epolise.ir

ثبت کنند بدون اخذ وثیقه، ضمانت نامه بانکی و غیره مجوز خروج از کشور برای آنها صادر خواهد شد.

خروج از کشور تاچه سنی نیاز به مجوز از سازمان وظیفه عمومی ندارد؟

قبل از سن مشمولیت با عنایت به اینکه سن مشمولیت از ابتدای ماه ۱۸ سالگی تمام است، بنابراین خروج اشخاص قبل از سن مشمولیت نیاز به اخذ مجوز ندارد.

مشمولان برای سفر اربعین چه شرایطی باید داشته باشند؟

مشمولان متقاضی سفر به عتبات عالیات که برای زیارت و شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان قصد خروج از کشور را دارند، با داشتن شرایط زیر و سپردن مبلغی ودیعه نقدی با مراجعه به شعبات موسسه مالی و اعتباری قوامین در سراسر کشور و ارایه اصل رسید آن به مرکز وظیفه عمومی محل سکونت می‌تواند اقدام کند.

۱. فاقد غیبت باشند.

۲. حداکثر مدت زمان اینگونه سفرها ۳۰ روز است.

  1. ۳. فارغ التحصیلان مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی که مهلت معرفی آنان به اتمام نرسیده و یا دارای برگ اعزام به خدمت بدون غیبت باشند می‌توانند این مجوز را با ارایه مدارک لازم درخواست کنند. تاریخ مراجعت اینگونه افراد از خارج از کشور باید حداقل تا ۴۵ روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.

۴ .معافیت‌های موقت کفالت و پزشکی (در صورت عدم غیبت) قبل از اتمام مهلت معافیت موقت اجازه خروج از کشور را دارند.

– دربازگشت از سفر و استرداد ودیعه، آیا حضور مشمول در وظیفه عمومی الزامی است؟

در حال حاضر بله – صرفا با حضور مشمول و رویت گذرنامه وی ودیعه استرداد می‌شود.

روادید ( ویزا )

برای سفر اربعین امسال به عراق نیازی به دریافت ویزا نیست فقط باید به سامانه سماح مراجعه و ثبت نام کنید.

https://samah.haj.ir

مسافرانی که می‌خواهند با وسیله نقلیه شخصی به پایانه مرزی بروند، در آنجا پارکینگ برای خودروهایشان آماده شده است. زائران همچنین می‌توانند از مرزهای چذابه و شلمچه وارد کشور عراق شوند که البته این مرزها برای هموطنان جنوب کشور سهل‌الوصل‌تر است.

برای عبور آسان از مرز بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از نماز صبح در پایانه مرزی باشید. با عبور از مرز، برای شرکت در پیاده‌روی می‌توانید ابتدا به نجف مشرف شده و از آنجا با خیل عاشقان همراه شوید. نگران هزینه محل اسکان و غذا نباشید. چون تا پایان ایام اربعین، مهمان مردم عراق هستید. مردم عراق سالیانی است که نشان داده‌اند در راه خدمت به زائران امام حسین (ع) از هیچ خدمت کوتاهی نمی‌کنند.

مرزهای عراق

تمامی زائران اربعین حسینی باید از مرزهای تعیین شده برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی بهره ببرند و این برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد در یک مرز خاص است.

مرز مهران

زائرین محترم  استان‌های تهران، البرز، قزوین ، قم، مرکزی ،گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام، همدان.

مرز خسروی

زائرین محترم استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه.

مرز چزابه

زائرین محترم  استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد، سمنان، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی

مرز شلمچه

زائرین محترم  استان های اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، تهران

وسایل مورد نیاز

آگاهی از آنچه در سفر و مخصوصا پیاده روی چند روزه مورد نیاز است می تواند راهگشا باشد. برای سه روز پیاده روی وسایلی نیاز است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

۱.کوله پشتی: راحت ترین نوع حمل بار در مسافت های طولانی، استفاده از کوله پشتی سبک است.

۲. مواد غذایی: در طول مسیر راهپیمایی خصوصا در مسیر نجف به کربلا مواد غذایی به مقدار کافی توسط موکب ها تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار زائران قرار خواهد گرفت ولی بهتر است حتما مقداری غذای فاسد نشدنی و بادوام و خشکبار مانند خرما، بادام، انجیر و آب به همراه زایر باشد.

۳. رادیو جیبی: باتوجه به فعال شدن رادیو اربعین در موسم اربعین حسینی بهتر است زائران رادیو جیبی همراه خود داشته باشند تا ضمن استفاده از برنامه های متنوع آن از اطلاع رسانی هایی که انجام می گیرد مطلع شوند. همچنین در صورتی که امکان استفاده از اینترنت برای زائران فراهم باشد، می توانند با نصب نرم افزار رادیو اربعین بر روی گوشی همراه خود ازاین امکان استفاده نمایند.

۴. لباس مناسب: لازم است زائران برای جلوگیری از سرماخوردگی، لباس های مناسب به همراه داشته باشند؛جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن سبک، و … . ازاینگونه لباس هاست.

۵. کیسه خواب: یکی از بهترین لوازمی که برای خواب می توان همراعه داشت کیسه خواب است؛ چراکه ممکن است جای مناسبی برای اسکان و اقامت پیدا نشود. توصیه می شود از کیسه خواب نظامی استفاده شود که دارای حجم کم و کارایی مناسب است.

۶. کفش مناسب: کفش یکی از لوازم اساسی پیاده روی است. کفش علاوه بر سبک بودن و برخورداری از کفی مناسب نباید بزرگ باشد. توصیه می شود کفش های بند دار استفاده نشود.

۷. روانداز و بالش: باتوجه به محدودیت وسایل استراحت مناسب است پتوی سبک وبالش کوچک همراه زائران باشد.

۸. عینک آفتابی: برای جلوگیری از آفتاب سوختگی چشم و پوست صورت بهتر است عینک آفتابی مناسب و کلاه نقاب دار استفاده شود.

۹. پول: گاهی برای تردد در مسیرها و خرید برخی ضروریات نیاز به صرف هزینه است لذا لازم است به مقدار کافی پول و ارز همراه زائر باشد.

سایر لوازم مورد نیاز:

برخی وسایل ممکن است در طول سفر نیاز شود که در صورت امکان بهتر است زائر آن ها را به همراه داشته باشد؛ ازجمله این وسایل حوله، ماسک یکبارمصرف، دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، لیوان کوچک دسته دار، قاشق و چنگال و چاقو، خمیردندان سفری، صابون مایع، شامپو، سجاده، کتاب های ادعیه و ….

۶,۷۵۷ دیدگاه ها